Dec 20, 2011 with 6 Comment(s)
ramai orang cakap, dan yang aku terdengar, dan yang aku terbaca.. mereka kata "kenapalah aku tak dapat itu, tak dpt ini" .... "kenapalah hidup ni tak adil?" .... semuanya atas kata tanya "kenapa" tapi ada jugak orang kata, "ini ujian, sabar je lahh.. tapi kenapa?" ada jugak "kenapa" tuh ! adoih jenuh lahh cenggini kan ? nak tak aku berkongsi sesuatu ? benda nih aku terfikir je lah. and aku bg tahu dekat zalikha izdihar tuhh. dia kata :

"dunia penuh ujian. kadang-2 aku tak paham dgn percaturan hidup dekat dunia nie. bila aku nak gapai something mesti aku tak dapat. sampai kadang-2 aku rasa hidup ni tak adil"

itu lah yang diceritakan kepada aku bila kami IM td. dan kemudian aku terfikir.. why not aku cakap mcm nih kat dia supaya tanggapan dia mengenai 'hidup ni tak adil' berubah kepada 'hidup ini cukup adil' ? ok aku pun kata mcm nih :

"just pikir mcm nih jer, kita tengah lapar.. nampak buah atas pokok.. kita cuba nak amek buah tuh, tapi tak dapat2.. guna apa cara sekali pun tapi still tak dapat2.. last2 kita penat, fed up, kita duduk bawah pokok tuh.. tiba2 angin datang, buah tuh pun gugur.. jatuh.. binatang datang makan buah tuh. lepas tu kita tgk binatang tuh mati.. and then baru lah kita ter sedar "ohh, kalau aku makan buah tuh td, mungkin aku yang mati" sbb tuh Allah tak bg aku dpt buah tuh. macam tuh lah hidup.. ada benda yang kita nak, tapi kita tak dpt sbb benda tuh akan memusnahkan hidup kita.. ada benda yang kita taknak, tapi dia dtg dekat kita.. tapi benda tuh akan berguna kepada kita"

itu jer, permikiran akal yang simple. tapi ramai orang tak tersedar.. ramai orang mengeluh bila mendapat sesuatu keburukkan.. sabar memang senang diucapkan, redho memang senang diperkatakan.. tapi nak laksanakkannya memang susah.. mulut kata redho, hati kata apa ?

mesti ada orang ter-tanya2.. ehh kenapa lah mamat nih (aku) tulis Alhamdulillah dapat sakit kat facebook tuh ?

*tekan untuk tumbesaran :)

pelik jer kan ? hahaha korang semua boleh fikir jawapannya. aku bukan menginginkan kemudaratan.. tetapi aku bersyukur dgn pemberian Allah. semua yang Allah buat baik untuk kita, dia bagi aku batuk supaya aku tak bercakap sia2, maybe ? dia bg aku demam sbb taknak bgi aku terlampau hidup bersuka ria seharian.. sbb dah lama tak kene demam.. takut2 lalai ker kan ? mana kita tahu.. tapi kita kena fikir kebarangkalian yang positif.. paterikan dalam minda korang semua, apa yang terjadi, semuanya ada kelebihan, kebaikkan, hikmahnya.. percayalah kata aku.

"hidup bukan melalui benda yang kita inginkan, tetapi hidup melalui benda yang kita perlukan"