Jan 31, 2011 with 2 Comment(s)
pernah dengar tak org kelantan bercakap ? mesti penah kan. biasa lah tuh dengar org dari negeri lain menggunakan bahasa daerah depa. tapi penah baca tak perkataan sebutan dalam bahasa kelantan ? contoh bersms bahasa kelantan ker ? berbalas comment di facebook dalam bahasa kelantan ker ? penah tak ? kalau pernah nak tanya sikit, korg paham tak bila baca ? haha.

okay, aku ore kelate ORIGINAL . just duduk jer di ipoh bandaraya pay to get rock. haha aku memang selalu bercakap bahasa kelate dengan mi aku, abah aku, semua lah kalau yang sesape je yang paham bahasa kelantan, aku cakap bahasa kelantan lah. tapi, aku pndai bercakap jer, tak pandai nak mengeja perkataan dalam bahasa kelantan. haha serius, SUSAH. aku ada terbaca dalam fb semalam, aku tak tahu lah bahasa kelantan ker bahasa apa. gila lah, terpusing jugaklah urat saraf di bahagian otak aku nih nak paham. memang 10 minit aku dok baca ayat dia yang tuh ja. dah lah pelik, buad pulak singkatan singkatan. short form dalam bahasa jawa. perghh memang hebad lah sampai org kelate sendiri pon tarapaham. haiyoo.

nak try baca bahasa kelantan ? okay aku try. HAHA ehem ehem baca ayat yang aku buad ni...
sebena nyo, bahaso klate nih susoh sikik nok tulih. sebab nyo bunyi dio tuh laing sikik. dok tahu lah sebab gapo bunyi dio lagu laing meymey susoh nok baco. lagi seney nok kecek daripado nok baco kuk bahaso klate. HAHA bunyik pelek mena kalu baco bahaso klate. aku pong tok tahu nok ngejo lagu mano hok aku tahu, aku ngejo ikuk bunyi sebutey jah. HAHAHA

ok2 translate...
sebenarnya, bahasa kelantan ni susah sikit nak tulis. sebabnya bunyi dia tuh lain sikit. tak tahu lah sebab apa bunyi dia macam lain memang susah nak baca. lagi senang nak bercakap daripada nak baca dalam bahasa kelantan. HAHA bunyi pelik sangat kalau baca bahasa kelantan. aku pun tak tahu nak mengeja lagu mana yang aku tahu, aku mengeja ikot bunyi sebutan je. HAHAHA

itu lah maksud yang sudah aku translate kan. haha lain kan ? macam bahasa yg tak wujud di atas dunia nih. haih~ agak agak aku nih beruntung sebab mempunyai banyak bahasa. muahaha. so sapa nak blaja bahasa kelantan ? meh meh, free tanpa bayaran. masa tuisyen dari pukul 11 malam hingga pukul 3 pagi waktu tempatan. HAHA jangan ternganga sudah lah bila dengar aku cakap bahasa kelantan aku takut korg pengsan jer sebab saraf nak bagi respon dekat otak tak boleh nak paham apa yang perlu di kata kan. so... ? bahasa jiwa bangsa. HAHA walaupun aku dok kat ipoh nih dah lame dahh.. tapi aku tak lupekan bahasa nenek moyang aku. wott wott bahasa tradisional tuh. tak akan terhapus bahasa di dunia melainkan ada org2 yang jenis PEROSAK BAHASA dan BANGSA. hahaha.

aku pro jugak, tapi bukan prosak, prokok, prog*l, prom*n dan seangkatan dengannya. aku hanya prohibit = forbidden. apa kene mngene ntah lah. ahah