Jul 10, 2011 with 0 Comment(s)
hari ini aku pegi lawatan bersejarah dengan abah, abang aku dan pak cik member abah aku.. kami keluar daripada umah pukul 4.30 pagi, dan balik sampai umah 3.30 petang. haha kami sebenarnya tujuannya nak mencari masjid lama, masjid yang tertua di perak . jenuh mencari tau, masuk kampung tuh, masuk kampung nih, masuk ladang kelapa sawit.. haha kami pun ada orang yang bawakkan, member kepada member bapak aku.. pastu kami pegi tempat pertabalan sultan perak di beting basah.. tau kat mana ? tahu tak ? tak tahu ? haaa lu cari lah sendiri.

kami kira bertuah lah dapat tgk tempat tuh, tak ramai orang yang tahu, dan tempat tuh jugak macam tak di jaga, memang depa tak kasi orang ramai tahu tempat pertabalan tuh kot ? entah lah.. tapi mengikut cerita dulu2, orang orang yang bukan berdarah raja, tak boleh pijak dekat kawasan tuh, kalau tak, akan terbenam.. itu cerita dulu lah, haha raja pun sekal seumur hidup jaa pegi mandi kat situ, nak jadi raja jer baru pegi sana.. ada lah tempat pertabalan dia, belakang tuh ada macam telaga tempat sultan bersiram atau mandi. lain yang kami cari, lain yang kami jumpa dan lihat. hahaha takpe lah, itu rezeki kami nak buat macam mana kan ?

pastu keluar dari kawasan tuh, kami pegi dekat satu masjid tuh, kami semayang sunat tahyatul masjid, solat sunat dhuha, pastu duduk jap, aku sempat lagi terlelap sementara tunggu abah aku habis solat doa apa semua. haha pastu kami gerak pegi makan minum apa semua.. masa nak balik tuh, kami nak masuk ikot makam makam raja, tapi masuk sekerat jer, pastu kami pusing balik, kami menuju ke pasri salak. mausk dalam kampung mana entah haha. bnyk weh, masuk kampung tuh, sampai jumpa jalan mati. haha nak cari masjid tuh.. kampung bandar, kampung bandar lama, kampung ayer mati lah semua ada. haha behenti tanya orang tuh, tanya orang nih, last2 kami dah jumpa jalan mati, kami patah balik, dengar ada satu masjid nih azan..

kami berhenti, masuk dalam tuh, tgk lah masjid tuh.. laa itu lah masjid nya. akhirnya.. rasa rasanya, betol dah, itu lah masjid nya.. walaupun tak seratus peratus, tapi dalam 70 hingga 80% tuh dah sama lah bentuk nya dengan masjid yang kami cari.. haha bukan apa, saja jaa nak cari.. :) lepas solat zohor kat sana semua, kami balik..

penat weh 10 jam berjalan.. haha dan something yang aku sedar, aku rasa aku tak ingat tentang masalah masalah aku.. aku boleh senyum td.. walaupun sekejap jer ;) takpo lahh, janji dapat release tension sikit kan. mungkin ada hikmahnya aku ikot abah aku keluar untuk kali ini.. alhamdulillah..

dan, akhir skali, kepada sesiapa, aku nak mintak maaf.. aku banyak menyusahkan kome.. problem sendiri pun aku babit kan kome2 sekalian kan ? i'm so sorry . janji tak nyusahkan dah. :] dan kepada awak, sorry tau. okay take your time, and text me later k ?

okay, bye, salamualaikum~