Sep 27, 2011 with 7 Comment(s)
semakin kita boleh merempuh ujian-Nya semakin Dia menambah ujian terhadap kita. yaa itu lah ujian Allah. dan aku sesungguhnya aku sedang diuji dengan dugaan ujian yang sangat berat. dalam diri aku, aku boleh list kan beberapa masalah yang aku hadapi sekarang ini :-

1.umi
2.abah
3.adik-adik
4.spm
5.kawan
6.dia
7.diri aku sendiri.

itu masalah2 aku. setiap nama yang dinyatakan di atas ada sebab musabab yang berkaitan dengan masalah aku. tapi tak mengapa. insya-Allah selagi aku dapat bersabar, selagi tu aku mampu redho dengan ujian-Nya ini. aku teringat kata kata ayah long semasa dia hantar aku ke hospital semalam sbb abah tak boleh bawak kereta dia sakit smlm. so aku naik ngan ayah long. dia kata apa tau, "lagi susah kalau abah man tuh jatuh. lagi susah. jangan main2 dengan ulang alik datang hospital nih, penat... orang yang sehat pun boleh tumbang kalau dok main ulang alik hospital. tgk, Allah tambah lagi satu ujian. jangan main2 dalam hidup nih, susah.. tapi ini baru dekat dunia, ujian dekat dunia.. belum lagi merasa dekat akhirat esok lagiii susah. tak payah nak cakap besar lah sesape yang senang kat dunia, tgk lah kat akhirat esok..." lepas tuh aku pun trasa nak terkeluor air mata. tapi aku tahan, malu wehh depan ayah long. huhuhu.. pastu aku sembang2 lah dengan dia.. dia ada jugak cakap "setiap daripada orang tuh dapat ujiannya masing2.. macam man, dengan SPM lagi, akan terganggu.. semua ni ujian Dia, jangan tanya lah kenapa kenapa. dah dia nak bagi, kita kene terima je lah. ada baiknya semua yang jadi, sekarang kita redho je, sabar.. orang memang lah boleh ckp sabar sume kan ? sbb depa tuh TAK RASA. depa tak duduk tempat kita sbb tuh depa senang je cakap.. depa tak rasa."

aku angguk. yelah memang betol orang lain tak rasa apa yang kami rasa, sebab tuh depa senang cakap SABAR JE LAH. ye memang betol sabar itu perlu, memang benda nih dengan sabar dan tawakal di ikuti dengan redho je yang mampu merempuh ujian Nya tapi yelah, korang kene paham, korang kene selami hati hati manusia yang diduga nih. jangan main bantai ja.. semalam ayah long jugak ada cakap "man sebagai anak, man boleh doakan untuk umi abah. insyallah doa anak nih kuat jugak.. tapi kita dalam berdoa kena ada lah tertibnya, adabnya. macam contoh, kita doa untuk umi, kita khaskan untuk dia sahaja. kita letak nama dia di binti kan dengan emak dia. kita boleh ibaratkan benda nih macam postman lah, kalau surat kita tak letak alamat penuh, melilau dia cari umah kita. ye lah alamat tak lengkap kan ? boleh diibaratkan mcam tuh lah, kalau kita khaskan nama sape2 yang kita nak, insyallah, Allah boleh beri pertolongan kepada kita. cara kita tadah tangan tuh pun kene tertibe, tgk tok aji tadah tangan angkat setinggi yang boleh, terbukak jaa.. tak maunyaaa.. sebab apa ? kita berdoa pun tgk gaya sombong, agak2 kita mintak barang dengan orang dengan cara yang sombong orang kasi tak ? tak mau nya. kita doa tutup tangan tuh, bagi bersentuhan tangan kiri dan kanan. tangan kita tuh ada 99 nama Allah tuh, orang je yang tak tahu.. tgk, kita tgk, benda2 nih kecik jer, tapi besar kesan dia.. tok aji tok aji pun takda ckp benda2 kecik mcm nih. bukan nak ckp besar lah, tapi itu lah dia." aku pun baru tahu benda nih, aku angguk, dan dengar je apa yang dia cakapkan..

selepas tuh, dia ajar aku ayat untuk berdoa, "sebelum doa, man cakap Ya Rabbi Ya Rasulullah, Ya Allah Yang Maha Penyembuh segala penyakit, mintak lah apa apa pun.. letak nama sekian2, pastu mintak lah Engkau sembuhkanlah segala penyakit yang ada di dalam tubuh umi ku itu Ya Allah, hanya Engkau sahaja yang mampu menyembuhkannya. lepas tuh buat balik ulang dengan letak nama abah pulak, insyallah boleh.. bukan tak boleh tapi kita kene pndai amek cara tuh lah. cara nak berdoa. insyallah Allah makbulkan." aku pun ooo... yelah aku tak tahu pun ayat2 nih, aku main bantai yang ayat biasa2 tuh, pastu yang selebihnya melayu jer laa.. mintak2 macam umum jelah kan. tak letak nama apa semua. tapi kalau kita nak mintak betol2, kita khaskan doa kita tuh kepada siapa yang kita nak tujukan. Insyallah Allah tolong orang yang selalu mengingatinya. ini lah sebab Allah bagi ujian, Dia nak kita mengingatinya. yelah kita manusia, tika susah baru kita akan mencari Pencipta kita, bila senang, kita mungkin lupa. Semua yang Allah buat kepada kita ada hikmahnya, ada kebaikkannya.

aku buat entry ini untuk berpesan kepada diri aku, dan orang yang membaca blog aku ini, jangan lah kita pndang sesuatu keburukkan yang jadi kepada diri kita itu sebagai muhsibah cuba kita pndang keburukkan itu dengan pndangan disebaliknya. kita bersyukur kerana Allah memberi ujian kepada kita untuk kita meningkatkan kekuatan kita. ingat tak dalam entry yang lepas2 yang kata2 daripada buku Langit Ilahi - hilal Asyraf tuh kan, ada perumpamaan yang berbunyi "Manusia yang sering berenang melawan ombak, otot tangannya semakin lama semakin kuat"

aku rasa cukup lah setakat ini. Assalamualaikum.