Aug 23, 2014 with 0 Comment(s)

aku pernah terbaca daripada Abu Darda' dia berkata “Barangsiapa yang tidak pernah merasa puas terhadap dunia maka tiada dunia baginya.” aku tidak pasti ini hadith atau apa, tapi melalui kata-kata ini kita dapat berfikir, mengapa kita selalu mengejar dunia ? dan apabila kita sudah mendapat apa yang kita mahukan di dunia ini, mengapa kita masih tidak berpuas hati dengan segala yang kita miliki ? apakah kita lupa yang bahawasanya dunia ini sementara sifatnya, akhirat itu lah tempat dimana kita akan berada didalamnya selama-lamanya.

bilamana kita tidak merasa puas terhadap dunia, kita akan lupakan diri mereka sendiri dan lupa kepada Pencipta mereka. semua yang ada dilangit mahupun dibumi adalah bersifat baru. tidak ada padanya sebelum ianya di adakan oleh yang Maha Pencipta. sebelum ini, kita tidak dilahirkan dibumi, maka Allah hidupkan kita, untuk menjadi khalifah dibumi ini. adakah kita lupa akan tugas kita sebagai hamba Allah ? atau kita memang sengaja melupakan semua itu dek kerana keindahan dunia yang hanyut jauh dari kehidupan yang diredhoi Allah. tidak salah untuk mengejar sesuatu yang kita inginkan, tetapi beringatlah, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, sihat sebelum sakit.. hidup sebelum mati. 

p/s : kepada pemilik nama Merah Hati yang comment di post sebelum ini ---> Design.. anda boleh add saya di facebook, atau email saya di luqman_nhco@yahoo.com or luqman.nhco94@gmail.com :) thanks.

Wasalam. 
#pray4MH17 #pray4MH370 #pray4Gaza #pray4Palestine #pray4AllMuslim