Apr 1, 2016 with 2 Comment(s)
Aprilfool ! takdelah. itu semua agenda jahiliyah. ada apa dengan 1 april ?
It's my birthday dude. 1st April is my born dayy ! 

Aku teringat abah cerita, masa aku lahir, masa tu pagi jumaat. pukul brapa tak ingat. tapi pagi. 3 4 5 pagi kot. 1 haribulan 4 tahun 1994. bukan senang nak dapat hari dan tarikh yang sama dengan hari kita dilahirkan. Alhamdulillah, 2016 genap umur aku 22 tahun. Dah tua? maybe. menunggu mati. Mati itu pasti. jodoh tak tahu kemana lagi. 

Selama 22 tahun aku hidup. aku go through kehidupan ni, lagi lama aku hidup, aku dapat rasakan lagi hati mudah menjadi lemah. Seingat aku, masa kecik2 dulu, hati aku sado. biar kene marah dengan abah pun, kene tengking dengan abah pun, kene rotan ke, aku tak simpan dalam hati, haha. nangis kejap terus okay. tapi bila dah besar ni, mudah terasa hati. bukan dengan abah, tapi dengan orang lain. maybe selama ni aku tak pernah bukak hati aku jadikan hati aku lembut untuk orang lain demi menjaga orang lain. tapi bila dah lama lama, orang tuh dah takde, hati ni tetap sebegitu. tak berubah ke bentuk asal macam mula2 dulu. haih. kenapa payah ya Allah ? kenapa aku lemah sangat.. kenapa aku tak kuat untuk tempuh semua ni.. tak boleh ke aku hidup seorang diri selama lamanya tanpa ada pautan hati dan perasaan terhadap insan lain.. entah lah..

Sampai satu masa, aku ckp dekat hati aku, lantak kau lah. aku malas nak layan kau. sebab aku ikut engkau lah dulu sekarang aku jadi macam ni. sebab engkau lah aku sengsara. sebab kau lah ! betul cakap orang, ikut hati, mati. tapi aku tak mati lagi, hidup perlu diteruskan. aku bagaikan orang yang baru lepas terlentang baring, dan cuba untuk bangun teraba-raba mencari jalan untuk bangun, dan meneruskan langkah. terima kasih manusia. engkau ajarkan aku untuk berdikari. engkau ajarkan aku untuk berusaha. engkau ajarkan untuk berpegang kepada Allah, bukan kepada engkau. terima kasih. tapi hati aku masih lagi menyatakan, engkau kejam. engkau ambil hati aku, engkau lembutkan dia. engkau belai dia penuh dengan kasih sayang. engkau lemahkan dia selemah lemahnya, dan sampai suatu masa, engkau ambil, dan engkau campak di atas jalanan. tinggalkan begitu sahaja tanpa sepatah kata untuk dia terus mencari kembali kekuatan yang telah hilang dulu. sungguh, kejamnya. tapi aku kutip kembali hati aku yang engkau buang tu, aku cuba apa yang termampu. menangis? entah kali ke berapa.. umpama orang bodoh merenung dinding kosong. 

Terima kasih kawan. akan aku cuba membawa kembali kekuatan hati ini. biar siksanya aku sorang yang rasa. biar sakitnya didalam sahaja kelihatan. biarkan aku. sedikit demi sedikit akan aku bawa dan mencari dimana nya terbang kekuatan dulu. aku rindu saat aku kecik. tiada perasaan. tiada kesakitan. maaf andai kata kata ku ini menyakiti hati mu. Hati aku lebih sakit. terseret kulit di atas jalanan yang panas membahang. parutnya takkan hilang seumur hidup. tapi aku sudah memaafkan mu. cukup aku nyatakan aku maafkan diri mu. jangan di tanya keikhlasan. aku masih terasa. maafkan aku, ingin aku undurkan diri.

Selamat hari jadi kepada aku. Semoga aku boleh hidup lama untuk mengenal kembali erti kebahagiaan hidup. Happy birthday muhammad luqman bin zulkifli 1.4.1994 until now.

#nomorehappinessonBirthday