Jun 7, 2010 with 0 Comment(s)
aku hari ni terbukak pintu hati nak bacer buku nieh.
tajuk buku nie PENENANG JIWA, pengubatan & rawatan.
Imam al-Ghazali. terjemahan kitab Mukashafah Al Qulub.

sebena nyer, bukan buku aku, aku tgk buku nie ade ats meja kat luar. abah aku yg punye, dye yg bace. tp pg td dye pegy tesco, pastu hati aku tringin pulak nak tgk ape isi dlm buku tuh. bukak lah, bukak bukak mule2 bcer bab pertama, takut kpde ALLAH. pastu mcm best, terus kan dgn bab kedua, menangis kerana takut kepada Allah. pastu bpe bab tiga pulak, sabar dan sakit pastu seterunya lahh. haha dah minat pulak. bagus lah kan. aku bukan ape, suke bcer citer citer yg ade dlm tuh mase zaman zaman dahulu tuh. huhu pastu kan org arab nieh suka bersyair, berfalsafah, bnyk ouh ayt ayt berguna dlm tuh. mendalam makne nyer, tp aku tanak tulis bende tuh. aku nak tulis satu ini je. sabda Rasulullah ni termasuk dlm bab 10, merindukan Allah S.A.W.

Nabi bersabda :-
"Akan dtg ats umatku dimana ia menyukai lima hal dan melupakan lima hal. Mereka suka kpd dunia dan melupakan Akhirat. Mereka suka pada harta sehinggakan melupakan hari Hisab. Mereka cintakan makhluk sehingga melupakan Khaliknya(pencipta). Mereka suka berdoa, tapi lupa bertaubat dan mereka suka rumah tapi lupa pada kubur."

aku termenung sorg sorg, ouh ini slame nie yg aku buad. *baru terjaga dlam lamunan dunia* betol lah nabi kate, manusia akan sedar apabila mati kelak, dan tidur semasa hidup di dunia. mendalam kate kate tuh. ermm tp kita bukan nabi, seorg yg maksum tanpa dosa tetapi tetap meminta keampunan dari allah, tetap bertaubat walaupown diorg telah di jamin masuk syurga. inikan kita nieh pulak. haduh haduhh, baru tersedar bhaii. baru sedar, eh lagi satu engat bende nieh "Barangsiapa yang tidak rela dengan keputusan-KU, dan tidak bersyukur pula dgn pemberian-Ku, hendak lah dia cari Tuhan lain selain Aku."

Tuhan mane lagi yg ade dlm dunia nie ? cer bg tahu aku. tade dah bhaii, tade. cari lah sampai ke hujung dunia pown, Islam yg palig betol. nak tahu siapa Tuhan kita tuh ? rajin rajin semayang && berdoa minta nak berjumpa dan melihat tuhan ALLAH di hadapan diri sendiri tanpa tabir. insyallah nnty selepas mati akan berjumpa dgn-Nya. siyes aku ckp, ade cerita pasal bende nieh, ade dlm buku tuh. kang cite pnjang lagi kang. cukop je lahh stakat ni. aku tahu korg msty ckp ape poyo penulis belogg nieh, biar org kate aku poyo buang tebiat ke ape, yg penting, aku engat bende nieh, Mansur bin Ammar menasihati seorg pemuda:- Wahai pemuda, janganlah engkau tertipu dgn mudamu. Bertapa bnyk anak muda melambat lambat taubat lalu apabila maut datang dia lupa bertaubat. Apabila dalam kubur, seluruh anak isteri dan keluarganya bahkan segala hartanya tidak berguna lagi.

renung renungkan ;)