Mar 14, 2011 with 2 Comment(s)
okay untuk entry kali ni, aku nak memberi pendapat sikit tentang sesuatu yang ramai orang kata kedua dua nih sama tetapi hakikat sebenarnya kedua dua benda nih mempunyai perbezaannya yang tersendiri *cehh ayat aku HAHA okay sambung balik, dua benda yang aku nak cakap nih ialah mengenai MARAH dan juga TEGAS.. apa itu marah ? apa itu tegas ? same ke benda nih ? ini lah benda yang aku nak memperkatakan dalam entry aku yang kali nih.. so mari kita memberi pendapat haha.

okay sebelum aku nak bagi pendapat aku sendiri, meh aku bagi tau dulu definisi marah nih.. marah atau amarah ni merupakan salah satu yang terpisah daripada katrgori emosi.. marah nih timbul atau muncul apabila ada sesuatu dorongan yang biasa di sebut sebagai "human agressive". Dorongan yang menimbulkan rasa marah nih biasa nya timbul di sebabkan perkara yang terjadi diluar pemikiran atau jangkauan kita. Marah ini iaitu sifat alamiah atau emosi yang dimiliki setiap manusia yang bersifat survival dan akan timbul sifat ini apabila ada sesuatu yang menyerang dari segi mental dan fizikal. okay semua orang ada benda nih.. penah terjadi benda ni kan ? ok ini untuk marah.. sekarang mari tgk definisi untuk tegas pulak.

Definisi untuk tegas ni something yang bagi aku lah kan, tegas nih sikap dimana pendirian kita nih.. pendirian yang meletakkan sesuatu perkara yang betol, dan nak meyakinkan bahawa benda nih betol. aduhh macam mana nak cakap eh ? okay senang cita cam nih lahh kita nih cikgu disiplin. okay ada murid buad kesalahan disiplin. so kita perlu ambil tindakkan yang tegas terhadap murid tuh. tegas disini bermaksud tindakkan yang menepati hukuman terhadap kesalahan yang dibuat oleh pelajar itu.. tak de lah main lepas tangan jer kan ? dia bukan marah tauu.. memang susah nak definisi kan makne tegas nih..

bagi aku..marah dengan tegas memang jauh beza nya.. kalau korang marah marah.. mula lah mulot tuh ringan jer nak mencarut kan ? kan ? tapi kalau orang tegas, dia nak menegakkan sesuatu keadilan, ada ker dia mencarut carut ? HAHA tak pernah lagi aku rasa. dan KEPENTINGAN marahh dan tegas.. haaa !! ini yang penting ! bila kite kene meluahkan kemarahan kita ? bila bila ? bukan masa bergaduh dengan awek awek pakwe pakwe semuaa.. nih budak2 zaman sekarang, sikit2 kalau gadoh dengan pasangan masing2 mula lahh tulis kat status facebook tuh macam2.. kemencarutan pun terserlah kan kan ? SAPE SETUJU ? alahh tak payah nak bohong lahhh dah bnyk aku tgk.. dah break ker ape ker mula lahh mencarut sana mencarut sini.. hyee apa korang dapat ? tenang ? lega ? haha bnyk lah korang punya lega.. takde nyer bertambah dosa ada lahh.. dah bergadoh tuh cuba lahh try selesaikan masalah.. bukan dengan cara lagi menambahkan masalah dan kebencian.. kalau marah sebab break pulak.. dah putus tuh putus jer lahh tak payah nak mencarut carut.. dulu tak nak jaga elok2, dah break baru trasa sedih marah apa semua.. tau pun marah. apa daaa deyyyy.. mesti ada orang kata "memang lah ko boleh kata macam2, sebab tak kena kat batang idop ko sendiri kan !? cube kene tgkk !!"

heyy ? relex lah der. memang betol pown apa yang aku cakap kan ? DAPAT DOSA JER MENCARUT KAT ORANG LAIN ! korang bengang dengan aku ? so what ? ada aku kesah ka ? haha nyahh kau dari sini *tradermark aku HAHAHA. blog aku lahh bro.. sukalah hati aku ini just pendapat aku.. semua pakat dok marah2 mencarut2 pukimak, wak lu, gampang punya jantan, betina bohsia apa semuaa itu yang korang tulis kat status korang kan ?? *not all people.. sesetengah sahaja okayy. tolong lah..fikirlah dulu sebelum buat sesuatu.. kat status tuh semua orang boleh baca tau. korang lagi nak memburuk buruk kan ex ex korang tuhhh.. dia orang pown manusia jugak.. tak perlu di hina sedemikian rupa lahh.. semua orang ada buad kesalahan.. korang pun ada buad kesalahan kan ? kehidupan biasa lahh.. so think positive.. aku bukan nak kata yang mencarut carut nih jahat sangat.. aku pun kadang2 mencarut jugak hahaha tapi takde lah aku mencarut sebab couple2 apa semua nih huishh idok ler akuu HAHA tapi aku kalau marah ada lah TERKELUAR perkataan yang tidak diingini itu kan ? lumrah remaja eceh eceh hahaha.. tapi kan aku stakat menulis tuhh boleh lahh kalau nak mencarut ikot mulot tuhh.. trasa payah nak terkeluar melainkan perkataan familiar lahh seperti bodoh, gila, bengong hahaha dan sebagai nyaaa opss* dan sebagai nyewww (anuarhadi's style) hahaha marah nih korang boleh luahkan bila ada benda yang mengancam, atau menjatuhkan maruah diri korang.. bagi aku sape2 yang menyentuh hal hal harga diri apa semua nih memang nak kene lahh. HAHA masa ini lah kita perlu menunjukkan KEMARAHAN kita tuhh.. bantai habis2. kurang hajar sangat. HAHA karang aku yang kene belasah dulu.. aduhh.. tapi kalau boleh bersabar lahh.. Allah sentiasa bersama orang yang teraniaya. Insyallah..

untuk tegas pulak.. tapi kalau kita tegas tuh ok lah kowt.. yelah tegas takde mencarut apa semua, tapi nampak macam ego lah sikit, padahal kita menegaskan sesuatu perkara yang kita rasa betol kan ? tapi bagi aku tegas nih ada masa dia.. ada masa kita kene tegas ada masa kita boleh kurangkan penegasan tuh.. ye lah kalau tegas jer memanjang orang pown takut, kita hidup kene relex.. ada masa kita jadi gila2 skit.. ada masa kita main2.. ada masa kita jiwang2 HAHA dan ada masa jugak kita kena tegas.. tapi kurangkan lah.. kene fikir lah kalau dalam hal ni perlukan ketegasan ker tak, benda nih pulak perlu ker tak ? haa fikir lahh.. macam biasa, aku hanya menyatakan pendapat aku, bukan niat untuk mengutuk atau menjahanam kan hubungan silaturrahim sesama ummat. haha so always smile k !

akhir kata dari pada aku, SORRY kalau ada apa apa yang membuat kan korang terasa hati.. lain orang lain pendapat, lain pandangan.. its up to you sama ada nak menerima atau pun tak.. okayy jangan marah2... jangan mencarut carut.. life must go on with smile ! HAHA :D

kata2 untuk hari ini :-
Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.