Mar 2, 2011 with 1 Comment(s)
entry kali ini aku nak meluahkan sesuatu..
tgk tajuk, meminta maaf, dan memaafkan. kedua dua nih mempunyai perbezaan antara satu sama lain. meminta maaf bermaksud menyeru, merayu untuk dimaafkan... manakala memaafkan pulak ialah, memberi maaf kepada orang yang meminta maaf tuh.

mungkin manusia memang senang nak buat benda jahat, dan senang nak minta maaf tetapi sukar nak memaafkan orang lain. ini memang hakikat manusia di bumi ini pada zaman sekarang. persoalannya kenapa ? kenapa senang nak mintak maaf tetapi sukar nak memaafkan orang lain ? bukan ke meminta maaf itu PERLU kalau TERbuat sesuatu kesalahan ? dan memaafkan itu WAJIB sebab tak nak merenggangkan perhubungan.

mesti ada orang kata "sapa suruh dia buat aku sakit hati dulu ? suka hati aku lah nak maafkan dia atau tak". ok mungkin ada beberapa orang yang akan berkata begini kan ? biasalah tuh.. tapi kan, apa yang korang dapat dengan tak memaafkan orang tuh ? hilang ker sakit hati korang tuh ? adakah korang nih memang jenis PENDENDAM ?

bagi aku.. tak de guna kita tak maafkan orang yang buat kan kita marah tu. cuba berfikiran begini "kira ok lah tuh dia sedar yang dia salah, sebab tuh dia mintak maaf kat aku" hah apa korang rasa bila kita berfikiran begini ? tak semuanya orang yang melakukan kesalahan kat kita tuh jahat. ada kalanya dorang hanya nak bergurau jer, tapi TERsalah gurauan yang menyebabkan jadi pergaduhan..

ermm.. aku sebenarnya post entry mengenai nih sebab memang sekarang aku tengah dalam dilema. hah ? DILEMA?!! T_____T yee.. aku ada TERbuat satu kesalahan kepada seseorang.. dan aku telah meminta maaf tetapi, korang rasa apa yang jadi ? yee.. dia memang tak maafkan aku. sampai kan benci tgk muka aku nih. "muka dia nih lagi, takde ornag lain ker?" itu lah ayat nya.. memang patut aku di benci. sebab aku bukannya baik sangat kan ? aku tahu sakit kan hati orang jer, buat orang marah je.. tapi tak tahu nak pujuk or memintak maaf cara yang baik. apa yang aku tahu "sorry lah weh" itu jer ayat aku. kalau orang yang pandai, dia tak buat orang lain sakit hati selalu.. dia pandai bercakap..dia pandai bergurau.. dia pndai ambil hati orang lain.. tapi aku ? aku orang bodoh. suka sakitkan hati orang, tak pndai nak bercakap dengan orang betul2, tak pndai nak begurau... TAK PNDAI NAK AMBIL HATI ORANG . memang ini lah aku..

takpe, sekurang kurangnya.. aku sedar siapa diri aku nih dan aku try untuk meminta maaf walaupun dengan ayat yang macam nak mintak maaf dekat kucing sebab terpijak ekor dia. tak pe lah.. aku sepatutnya kene duduk dalam hutan.. takde orang.. tak de sape2 kecuali pokok2 dan haiwan je.. duduk sorang2 lagi ok kot takde lah aku sakitkan hati orang lagi..

mintak maaf memang senang.. nak memaafkan orang memang susah.. takpe aku paham. aku memang dah tak tahu lagi macam mana nak mintak maaf dekat kau. memang aku failed bab mintak maaf nih.. dah bnyak kali aku try nak mintak maaf.. tapi takde apa yang aku dapat.. its okay,

memang senang nak buat orang sampai tgk muka kita pun trasa BENCI.
tapi memang susah nak buat kan orang tgk muka kita dgn KEGEMBIRAAN.
nak mintak maaf senang.
tapi nak memaafkan orang itu yang susah..

mood : down T_T
p/s : aku dah cuba sedaya upaya aku untuk bagi kau maafkan aku.. tapi.. aku sedih bila kau benci dah tgk muka aku.. takpelah..

bye .