Apr 6, 2011 with 4 Comment(s)
hello :D salamualaikum. buat apa tuu ? tak tdo lagi ? keh3 okay, aku suka update benda bukan2. so sapa2 yang taknak baca, atau dah pernah baca mengenai ini sorry lah. sebab aku memang baru tahu benda nih, *newbie && noobie* haha jgn nak mngutuk aku lebih2 lah. haih dushh~

entry kali ini berkaitan dengan fakta. bukan aku punya fakta, tapi memang fakta yang telah dibuat kajian oleh orang2 botak *profesor* haha depa semua nya botak2 kan ? :P haha okok.. yang pertama, dulu aku ada terfikir jugak bila aku tgk cerita dekat tv2 kan, bila dia patahkan sendi2 kaki, or tangan or apa2 jer laa yang berkaitan dgn sendi.. , mesti ada satu bunyi "kreeekkk !" haha tak reti nak buat bunyi. ada kan dengar bunyi2 macam tuh dan aku terfikir, bunyi apa tuu ? adakah berbunyi disebabkan bunyi tulang yang patah ? aku ingat kan memang itu lah yang menyebabkan bunyi.. tapi tadi baru aku terbaca sesuatu, dia kata :-

bunyi yang dikeluarkan apabila anda mematah-matahkan sendi tangan, jari atau kaki adalah disebabkan oleh letupan buih buih di dalam sendi itu..

baru ku tahuu, itu rupanya... dan pernah tak anda terfikir mengenai salur darah dalam badan kita ? haha aku pun tak sangka, rupa rupanya salur darah nih pnjang gila nak mampus ! nampak jer manusia nih simple, tapi perghh.. brapa pnjang yang aku cakapkan nih ? okay ini fakta yang aku terbaca :-

Jika semua salur darah dalam badan manusia dicantumkan, ia boleh meliputi jalan rasa sepanjang 96,000 KM.

tgk gila tak gila kan ? haha baru ku tahuu... dan adakah anda tahu jarak perjalanan darah di dalam badan kita setiap hari ? haha aku tak tahu.. walaupun aku blajo bio, tapi idok ler teman tahu bende2 nih semua :P tapi fakta ada menyatakan :-

Setiap hari, darah beredar sejauh 180,000 KM dalam tubuh manusia.

ohhh ! baru ku tahuu.. wow jauh gila.. haha okay ini mengenai ekspresi muka pulak. korang tahu tak kenapa kita perlu senyum ? bukan lah aku kata kene senyum all the time, gila laa tuh.. tapi ini aku nak cakap mengenai penggunaan otot. korang nak tahu sesuatu ? aku pun baru tahu jer nih, dalam fakta ada menyatakan :-

sebanyak 64 otot yang digunakan untuk memasamkan muka tetapi hanya 18 otot digunakan untuk senyum.

hah ! haha baru ku tahuu.. so jangan membazirkan tugas otot muka anda yee :P kesianlah otot2 kita, diorang berkerja sehari suntuk tanpa henti tauu.. haha eh aku asyik cakap pasal manusia jer, jum aku bagi fakta untuk haiwan pulak..

okay, dalam banyak2 haiwan, haiwan apa yang boleh tgk cahaya inframerah dan ultraungu ? hah ! korang tak tahu ? aku pun tak tahu.. tapi bila baca fakta tuh, baru aku tahu HAHAHA.. okay dalam fakta tuh ada mnyatakan bahawa :-

ikan emas adalah satu satunya haiwan yang boleh melihat cahaya inframerah dan ultraungu.

ohh baru ku tahuu.. haha dasyat sungguh ikan emas kan ? :) okay now kita beralih kepada binatang yang hidup di daratan. pernah korang terfikir tak, kan kita pegi supermarket or mana2 lah kan, ada dia tulis jenis2 Grade telur ayam tuh kan ? contoh Grade D, kecik sikit, C besor sikit, rasa nya lah, tak brapa nak ingat, pernah terfikir tak macam mana depa buadkan telur tuh jadi kecik dan besar ? haha okay, dalam fakta menyatakan :-

Ayam akan menghasilkan telur yang lebih besar jika hari sentiasa siang.

whattt ?! haha aku macam tak percaya, betol ker fakta nih ? ker auta semata mata ? haha nak tak nak, kene lah percaya 50% kan ? haha diorang ada buat kajian kot, kalau tak takda lah dipanggil fakta. kan ? haih ini pun baru ku tahu...

okayy, ada banyak lagi fakta2 yang menarik yang kita tak pernah tahu pun.. kalau nak baca, click : di sini

okay lah, aku rasa itu jer yang aku nak kongsi kan dengan korang malam malam nih, k lah weh, esok skulah, byebye~ salamualaikum.