Jun 8, 2011 with 0 Comment(s)
sekarang memang musim orang sakit kot ? kawan aku kat sana demam.. kat sini selsema.. kat situ batuk.. sakit tekak, sume ada.. ada jugak yang demam, selsema, batuk skali gus. haha 3 in 1. sian dia haih. bila lah nak sembuh tuh yee ? tuh ler main panas lagi.. berjalan ke sana.. berjalan ke sini.. haha takpe2.. makan ubat, makan segala2 nya lahh.. haha

ok2 ini aku ada sedikit petua untuk orang demam.. benda nih aku dapat daripada cikgu aku, masa tuh ada budak kata dia demam, n then cikgu tuh cakap macam nih :-

nanti, balik umah.. beli air 100plus sebotol kecik, pastu beli panadol soluble.. amek air tuh separuh.. letak panadol soluble dua bijik. pastu minum.. *kalau budak2 tuh amek satu cukup lah.




ok, itu lah petua nya.. aku pun tak penah cuba lagi, tapi dia dah cuba kot.. maybe berkesan.. kalau nak try, try lah.. tapi ingat, jgn lebih dos pulak.. haha kang K.O aku tak tahuu :P tapi bagi aku, ini petua dan nasihat aku sendiri, korang bnyk2 kan lah minum air kosong. makan ikot time.. walaupun tak lalu, takde nafsu nak makan.. paksa lah lidah dan mulut tuh terima makanan, walaupun sekeping roti. itu dah mencukupi untuk alas perut. mana boleh makan ubat dalam perut kosong.. makan lah sikit.. k ? pastuu rehat cukup2. jgn berjaga tengah malam apa semua.. kalau nak msj dgn pakwe ker makwe ker.. tahan lah dulu.. kasi sembuh dulu.. haha *terasa aku* okay lupe kan. hahaha so cukup tidur, cukup rehat, makan ubat.. dan JANGAN MAIN PANAS OR MAIN HUJAN. haha kome nih budak2 dulu tak sempat nak main, tuh yang sampai ke besar mengidam tuh. haha

ok, aku harap semua orang yang tengah sakit sekarang nih cepat sembuh insyallah.. makan lah ubat dengan lafaz bismillah insyallah.. insyallah baik ler tuh.. ingat.. bukan ubat tuh yang menyembuhkan kita, bukan jugak doktor, tetapi Allah.. Dia pemberi penyakit, Dia juga lah yang boleh menyembuhkannya.. amin.

ok lah , salamualaikum.. jumpa di entry lain :D