Oct 25, 2015 with 0 Comment(s)
Assalamulaikum. Bismillahirahmanirahim. 

Manusia itu pendosa. Manusia itu ada kalanya baik, dan ada kalanya jahat. Bila manusia itu menjadi jahat ? Bilamana dia merasakan dirinya menjadi baik. Bila manusia itu menjadi baik? Bilamana dia tersedar daripada lautan kejatan yang telah dilakukan. Manusia itu 'complicated'. Ada kalanya dia gembira, ada kalanya sedih, ada kalanya marah dan pelbagai emosi. Semua manusia ada emosi, tapi kalau someone tuh rasakan dirinya tak beremosi tu tandanya dah monopouse kot. Haha. 

001 : Bukan Malaikat, bukan Syaitan

Aku mulakankata kali ini,
dengan buat satu klarifikasi.

Aku bukanlah malaikat,
yang suci sehingga mangkat.

Dan,
aku jugatidaklah serakus syaitan,
yang pilih haram sebagai ikatan.

Jadi jangan menilai aku dengan pelbagai makna,
kerana penilaian terlayak tetap di atas sana.

Jadi baca, hayati dan rasa.
Jangan baca mengkhinzir buta.
Kerana itu kosong.
Dan segala perkataan mula kelihatan bohong.

-REINKARNASI : Faiz Ibrahim 

 Aku juga manusia, pernah dengar lagu amir jahari ? cuba kau hayati lirik lagu dia. okay lah aku copy paste kat bawah ni, baca, fahami, dan hayati sambil2 tuh nyanyi ahh skali baru asyikkk. haha.

Ku termenung seorang diri,
Ku menangis disebalik sepi,
Ku mencari cebisan memori, 
yang ku namakan misteri.

Ku tertawa mendengarnya,
Ku mengerti aku siapa,
Ku tak peduli sebenarnya,
apa yang kau ada..

Jangan kau menilai dari rupa,
Kerna semuanya milik Dia,
Hati ini akan ku jaga,
Kerna ku hanya manusia biasa.

 Aku suka kata2 yang diluahkan oleh Taraji P. Henson, dia kata "Every human walks around with a certain kind of sadness. They may not wear it on their sleeves, but it's there if you look deep." Aku banyak lukakan hati manusia lain. Lidah aku dah banyak buat orang menangis. Perkataan yang aku luahkan kadang kala buat kan orang tuh terasa sampai tak boleh nak maafkan aku, dan dia takut nak bercakap dengan aku. Walaupun aku berkata perkara yang aku pikirkan benar, bukan salah aku, tapi benda tu tetap aku yang dipersalahkan dan aku yang meminta maaf kembali. Tetapi kata maaf tu tidak diterima sampai ke dalam hati. Hanya dibaca, dan dibalas endah tak endah. Betul kata orang, meminta maaf itu mudah, nak memaafkan itu sukar. Kenapa jadi macam ni ? Mungkin pemikiran dan hatinya masih belum cukup matang untuk melihat sesuatu perkara itu tak perlu dipanjangkan smpai ke masa yang lama, atau mungkin memang keputusan itu diambil supaya bertujuan untuk mengajar aku ? Entah lah. aku pun tak tahu.

Ada orang katakan kepada aku, "lelaki ini kuat egonya, turunkan ego, pergi minta maaf kepadanya." dan aku turuti nasihat dia. tapi bila aku minta maaf, apa yang aku dapat ? adakah perkara itu kembali seperti sediakala ? tak. bukan senang. aku tahu bukan senang nak memaafkan orang. tetapi aku tak kesah. aku tak endah semua itu. yang pasti aku punya tugasan untuk meminta maaf dah selesai. Dan aku cuba untuk pulihkan keadaan. Aku buat seperti mana yang pernah aku buat dahulu. Bagi tahu nak pergi kesana, kesini. Tapi apa yang aku dapat ? hanyalah jawapan "ok" atau pun tak terbalas langsung. haha read and ignore. or delete it, throw it away. Nak cakap aku sedih pun ada, nak cakap aku nak marah pun aku rasa macam whats the point dude? so, keputusan yang aku ambil, berdiam diri. mungkin berdiam diri ini lebih baik dan kita biarkan masa yang tentukan. 

Satu tahap, aku rasakan, kenapa aku mcm ni ? haha. sadlife all the time. rasa macam orang bodoh yang tak tahu nak buat apa, rasa kosong. tak semua yang kita nak, kita dapat. kadang2 Allah bagi benda yang kita rasa tak terpikir pun, tapi kita akan menggunakannya suatu masa kelak. Aku banyakkan baca buku2 atau phrases yang boleh memotivasikan jiwa aku ni. Dan pengakhiran konklusi yang aku dapat, "Biarlah Allah tentukan segalanya, kau ada Tuhan, Tuhan jaga kau, Dia dah aturkan segalanya. Kalau ada rezeki,ada jodoh, ada lah. Kalau tak, takdalah. Terima jelah seadanya" 

Dan yang akhir skali, perkataan SABAR aku tempekkan atas dahi supaya aku ingat. Dunia ni perlukan kesabaran. Manusia sekeliling kau tuh Allah boleh jadikan mereka sebagai ujian buat kau. betul tuh. sebab tuh kunci untuk menghadapi ujian ni, SABAR. Manusia itu sombong, bongkak,dan ego. Bilamana dah hilang didepan mata, baru ingin dan minta kembali. Bilamana dia datang, kau lagi sekali tidak hiraukan dia dek kerana kesilapannya yang terdahulu. Sudahlah, aku pun mengerti rasa penatnya menunggu, penatnya bersabar, penatnya memaksa diri untuk gembira. Jangan terlampau fikirkan diri kau, hati kau sendiri sampai kau abaikan hati manusia lain yang ingin mengembalikan atau memulihkan keadaan. Sampai suatu masa, kau akan terasa rugi, kau akan rasakan. 

Orang kata, carilah seseorang yang telah kehilangan ahli keluarganya,
nescaya dia akan faham akan erti kehilangan,
dan dia akan hargai diri kau.
Betul barangkali,
Aku sudah kehilangan umi,
Dan aku dapat merasakan apa itu rasa kehilangan,
Sebahagian daripada hidup itu telah hilang,
Tetapi rasa itu sudah lama dapat aku bendung.
Dan sekarang, mungkin rasa itu akan menjengah kembali dalam kehidupan aku.
Takpa, aku sudah ada pengalaman,
Mungkin kehilangan orang yang berbeza,
tetapi ianya tetap sama, satu perkataan,
KEHILANGAN.

Semoga hidup senantiasa dirahmati, dan diberkati. Mohon lah kepada Tuhanmu saat engkau jatuh, dan berterima kasih lah kepada Tuhanmu saat engkau bangkit kembali. Baca dengan hati dan emosi, engkau akan nampak maksud disebalik penulisan ini. sekian.