Oct 26, 2015 with 0 Comment(s)
076: Anugerah

Orang tanya,
anugerah apa paling indah untuk aku.

Jawapannya kau.

Kerana manusia paling banyak kekurangannya macam aku ni,
Ada juga seorang manusia yang sudi menerima tanpa soal.
Terima kasih Tuhan untuk dia,
hadiah Kau ini harganya tidak berharga.

071: Terima Kasih

Terima kasih terima baik buruknya aku.
Terima kasihkerana melengkapi aku.
Terima kasih kerana diam apabila marahnya aku.
Terima kasih kerana sabar apabila gelojohnya aku.

Dan terima kasih kerana Terima dan Kasih.
Aku sayang kau, masih.

069: Redha

Redha itu ,
Tidak dicapai dengan kata,
Tapi dicapai dengan hati, fikiran dan imannya.

Redha itu bila Allah tarik orang yang kau paling sayang.
kau masih tersenyum dan senang.
Bukan kerana kau kejam,
tapi kerana kau tahu dia ditempat yang lebih baik
Dan dosa-dosanya terhenti setakat matinya.

Allah itu adil dan bijaksana.
Dia mahu kau belajar dan faham,
hidup ini bukan selamanya.
Dan kau hamba dan hanya Dia Tuhan untuk segalanya.

-Reinkarnasi : Faiz Ibrahim

Aku pernah bercerita/bersembang dengan abah tentang perkara2 yang berlaku di muka bumi ini. Dia katakan kepada aku "Setiap benda, perkara yang berlaku di atas muka bumi ini, tidak kira seburuk mana pun di mata kita, atau sebaik mana di mata kita, semuanya ada hikmah, sebab musabab dan kebaikkan di setiap perkara tu" dan ye, aku yakin dgn kata2 abah tuh. Mana mungkin seseorang itu boleh duduk dan masuk di kelas hadapan jika dia tidak menempuh peperiksaan/ujian. Sama jugak hidup, ujian sentiasa ada untuk menilai ditahap mana keadaan kita. 

Abah kata "Redho dan sabar itu mudah dibibir, payah dihati" bukan senang nak redho, bukan senang nak sabar. Tapi tidak mustahil kau boleh melakukannya. Mana mungkin Allah uji hambaNya melangkau kemampuan diri mereka sendiri. Put your trust in Allah, then you will success in your life. 

Hidup memerlukan teman. Itu lumrah. Dan sebaik baik peneman, ialah orang yang mampu bersama disaat kau jatuh tersungkur, membantu diri mu, papah dibahu, merangkak untuk berdiri kembali. Cari lah, cari lah peneman yang mampu membuat dirimu tersenyum tatkala kau sedang dilanda kesedihan. Cari lah peneman yang mampu membuat dirimu tenang tatkala kau kekusutan. Cari lah peneman yang mampu sama2 duduk, sama2 berdiri. Cuma satu sahaja nasihat, jangan tersalah memilih teman, pengakhirannya dia yang akan menolak mu untuk jatuh tersungkur.

terima kasih peneman ku. may Allah bless you.